Nå kan du streame Pixars nyeste mesterverk: Ville lage et "autentisk" liv etter døden
Jeg tok en zoom-samtale med filmskaperne bak Pixars mest ambisiøse og visuelt slående film hittil. Nå kan du streame Sjel!
Sjel var en av de tre filmene jeg gledet meg mest til i 2020. Pixar-filmen skulle ha Norgespremiere på kino i år. På grunn av COVID-19-situasjonen i USA, valgte Disney å heller slippe filmen på sin nye strømmetjeneste Disney+.
Animasjonsfilmen handler om Joe, en ungdomsskolelærer som får sitt livs mulighet – han skal spille på en fancy jazzklubb med ett av sine største forbilder. Problemet er at Joe tilsynelatende dør før han rekker å komme seg til konserten. Joes sjel skal videre til livet etter døden, men ved en tabbe ender han opp i en verden full av sjeler som venter på en sjanse til å ta over en nyfødt menneskekropp.
Sjel kommer fra Pixar-veteranen Pete Docter, som har vunnet Oscar for filmene Innsiden ut og Se opp. Han har regissert filmen sammen med medregissør og manusforfatter Kemp Powers, som også har skrevet One Night in Miami, en av årets Oscar-favoritter, som har sanket lovord på flere internasjonale filmfestivaler.
Filmen er en av Pixars beste og mest ambisiøse, med slående animasjon og en historie som trollbinder. Selv så jeg scenene på en bærbar datamaskin, men likevel føles det skuffende at nordmenn ikke får mulighet til å oppleve den spektakulære filmen på et digert lerret.
- Jeg kan ikke fatte at det fantes en verden før meg. Men det gjorde jo åpenbart det. Jeg er åpenbart veldig selvsentrert, men det tror jeg alle er, svarer Pete Docter, på spørsmål om hvor ideen til filmen kom fra.
- Vi gjorde mye research, og i jødiske, kristne og de fleste andre tradisjoner blir sjelen sett på som en persons essens. Vi tok utgangspunkt i det, og lurte på hvor sjelen blir formet, og skapte en verden som kan besvare det spørsmålet.
Cirka halvparten av filmen foregår utenfor vår fysiske verden. Aphton Corbin, som jobber som "Story Artist" for Pixar, forteller at den største utfordringen på filmen har vært autensitet.
- Vi ville at Joe skulle være en virkelig person og at livet hans skulle føles virkelig, men det var også viktig at verdenen vi bygde utenfor livet føltes autentisk, forteller Corbin.
I likhet med hovedkarakteren er Corbin afroamerikansk, og han synes det er viktig at Pixars første film med en afroamerikansk hovedperson, gjenspeiler svart kultur og svarte menneskers opplevelser i USA. Medregissør og manusforfatter Kemp Powers er også afroamerikaner, og baserte deler av handlingen på sitt eget liv.
- Filmen handler om spørsmål rundt «formål». Har alle er formål med livet? Og isåfall, hva skjer hvis du ikke klarer å leve opp til formålet ditt? Jeg har en seksten år gammel sønn selv, og jeg merker at jeg har begynt å stille han spørsmål om livet hans som han åpenbart ikke har svar på, og det er følelsen vi har lyst til å vekke med Joe, sier Powers.
I sjeleverden møter Joe sjelen 22. Sjelene som ikke er født ennå har navn i numerisk rekkefølge etter når de ble skapt, men 22 er totalt uinteressert i å leve på jorda, og har blitt værende i sjeleverdenen i flere tusen år. Siden sjelene aldri har levd, kan de velge stemmen sin selv, så 22 har valgt stemmen til en nordlending (i den norske versjonen) eller en middelaldrende kvinne (i originalversjonen) for å irritere andre mest mulig.
22 er en av Pixars aller beste karakterer, men siden sjelen er så sarkastisk og vanskelig, det en stor utfordring å portrettere Joes møte med henne.
- Vi fant ut av mye i samarbeid med Jamie Foxx, som har stemmen hans på engelsk. Han hjalp oss å skape balanse og skissere livet til Joe, forteller Kemp Powers.
I Norge er det Yosef Wolde-Mariam fra Madcon som har stemmen til Joe, mens Henriette Marø overtar for Tina Fey som 22.
Regissør Pete Docter har jobbet for Pixar i 30 år, og etter #metoo-avsløringene om den tidligere Pixar-sjefen John Lasseter, har han også vært kreativ leder for studioet. Han har gjort store endringer i studioet, og er spesielt stolt av de nye regitalentene han har vært med å utvikle.
- Animasjon er en langsom prosess, og endringer vi gjorde for fire år siden begynner sakte å bli synlige.
Pete har tidligere jobbet som animatør, regissør og manusforfatter, så hans nye ekstrajobb er en unik utfording.
- Jeg vil ikke stå i veien for andres stemmer. Vi har fantastiske nye regissører som lager ting som ikke minner om noe du har sett. Jeg vil ikke stå i veien for dem, samtidig som jeg vil dele erfaringen min. Det er en vanskelig balansegang, som fungerer annerledes for hver person og hver film. Jeg regner med at det er en utfordring jeg må leve med resten av livet.
På spørsmål om hvorfor Pixar aldri tidligere har laget en langfilm med en svart hovedperson, svarer Docter raskt:
- Det kan jeg bare beklage. Vi har laget 22 langfilmer, og da burde det ha skjedd tidligere.
Sjel har vært i produksjon i fire år, og de siste to årene har Docter delt tiden sin mellom filmen og den kreative ledelsen i Pixar. Filmen møtte enda en utfordring da COVID-19 inntraff, 7 uker før filmen skulle leveres.
"Animation supervisor" Jude Brownbill forteller at animatører, programmerere og resten av staben pakket sammen det de hadde, og måtte gjøre ferdig filmen hjemmefra. På én dag gikk alle filmskaperne over til å jobbe fra hjemmekontor, men filmen ble levert i tide, og filmskaperne er stolte av det de har prestert.
Pete Docter er fornøyd med responsen filmen får fra små barn, men legger ikke skjul på at det er en moden og lavmælt animasjonsfilm.
- Jeg hadde ikke laget Sjel da jeg var 30, men jeg kunne heller ikke laget Monsterbedriften nå som jeg er 50.
23. februar går prisen på et årsabonnement opp med 200 kr, så her er det bare å hive seg rundt og sikre seg et helt år med alt Disney har å by på av innhold til bare 689 kroner!