Warner Bros. kommer til Norge – skal ta med seg erfaringer fra strømming til kino
Fra sommeren 2022 skal Hollywood-studioet Warner Bros. gi ut sine egne kinofilmer i Norge, Sverige, Danmark, Finland og på Island. Norske Tore Fredrik Dreyer er sjef for den nye satsningen, og han har store planer!
Denne uka ble det kjent at Warner Bros. skal etablere et nytt kontor for kinodistribusjon i Norden, som skal ledes av norske Tore Fredrik Dreyer.
Gjennom det siste tiåret har SF Studios Norge vært distributør for Warner Bros. sine filmer i Norge, og de skal fortsatt lansere vårens Warner-filmer, inkludert The Batman og Fabeldyr: Humlesnurrs hemmeligheter.
Fra 1. juli i år skal Warner selv distribuere kinofilmer, som DC-blockbusterne Black Adam og The Flash.
Tore Fredrik Dreyer har vært leder for Twentieth Century Fox, først i Norge, så i Norge og Sverige, og til slutt i hele Norden fram til 1. april 2020. Tidligere har han jobbet for blant annet filmdistributørene UIP og Euforia, og han har i en årrekke sittet i styret til Norske filmdistributørers forening.
I løpet av det siste året har han jobbet som produsent, i tillegg til å bidra på eier- og styresiden i en rekke nye selskaper, men nå blir det, med hans ord, "Warner Bros. for alle penga!"
Foto: Thomas Hayes
- Alle som jobber med kinofilm kommer til å merke at det blir et større fokus på hver film.
Det nye nordiske kontoret blir etablert blant annet for å styrke merkevaren HBO Max i den nordiske regionen. Alle Warners kinofilmer blir tilgjengelige på strømmetjenesten 45 dager etter kinopremieren. Dette "lanseringsvinduet", altså perioden der filmen bare kan sees på kino, er halvparten så langt som 90 dager, som var det vanligste lanseringsvinduet før COVID-19-pandemien.
"Jeg har snakket høyt om fleksibilitet i vinduene i mange år, og under pandemien har vi sett at det er viktig," sier Dreyer. I løpet av de siste to årene har vi sett flere "nyskapende" lanseringer av filmer. I USA lanserte Warner Bros. alle sine kinofilmer fra 2021 direkte på strømmetjenesten HBO Max samme dag som de hadde kinopremiere, mens filmene fikk "ordinær" kinopremiere i Norge.
"Når det er sagt: Etter mitt skjønn finnes det ingen katalysator for verdikjeden som er større enn kino." Dreyer har erfaring med distribusjon på hjemmemarkedet fra tiden som daglig leder for Euforia, og før han begynte i filmbransjen har han jobbet med bredbånd. "Alt handler om å legge til rette for størst mulig verdiskapning i alle ledd, og der finnes det fortsatt mye man kan gjøre."
Tore Fredrik Dreyer vil også at Warner skal distribuere lokale filmproduksjoner i alle de nordiske landene – og der drar han inspirasjon fra strømmesiden av selskapet.
- Vi har en ambisjon, på litt sikt, om å både kunne tilpasse innholdet lokalt, og ta nordiske produksjoner globalt, og ønsket blir ikke mindre av å se hvor godt HBO Max har lykkes med for eksempel med Beforeigners.
Men samarbeidet med strømmeplattformen skal ikke stå i veien for store kinolanseringer.
- Det finnes, så langt, ingenting som kan erstatte verdien av en kinolansering. Men investering i teknologi og innhold for strømming er enormt, og hjemmemarkedet beveger seg til strømming. Det er viktig å forstå hvilken rolle strømmingen har i økosystemet.
Dreyer har tittelen Head of Theatrical Distribution for hele Norden, og skal straks begynne jakten på ansatte til de lokale kontorene.
- Det kommer snarlig ut annonser til de ulike stillingene i hvert land. Jeg vil allerede nå si "watch out"!
Akkurat nå jobber Warner med selskapsstruktur og rekruttering i hvert av de nordiske landene, samtidig som de begynner å legge planene for Black Adam, som kommer på kino 29. juli.
Aller viktigst for Dreyer er ansettelsen av en "Head of Nordic Marketing", som skal jobbe i tospann med han. "Jeg vil ha en partner i ordets rette forstand, og håper å kunne avsløre hvem dette blir om ikke altfor lenge", forteller sjefen.