
Clash

Gi din vurdering:
Anmeldelser
Loading...
Åpningsfilmen fra Arabiske Filmdager 2017 er et intenst kammerdrama lagt til de voldsomme demonstrasjonene som endte med at Egypts president Mursi ble avsatt i 2013.
Filmen har en klaustrofobisk følelse og foregår i hovedsak inne i en politivogn. Politibilen fylles ved en misforståelse opp med demonstranter fra begge sider: halvparten støtter Brorskapet, mens den andre halvparten tilhører de regimemotstanderne. Dette danner grunnlaget for en rekke konflikter.
Med fantastisk kameraarbeid og strålende skuespill lykkes Clash i å skape et intenst kammerdrama preget av både hat, kaos og dyp medmenneskelighet. Ved å rette fokuset mot konflikten mellom tilhengere og motstandere av Brorskapet, tar filmen tak i en av de såreste og mest ødeleggende splittelsene – selve essensen av kulturkampen i den arabiske verden. Selv om filmen omhandler en konkret konflikt i Egypt som var på sitt høydepunkt for noen år siden, forteller den en universell historie. De scenariene Diab skisserer er kanskje nærmere oss enn vi liker å tro.
Mohamed Diab (f. 1978) er en egyptisk filmskaper. Han fikk sitt gjennombrudd med debutfilmen 678 Kairo (2010), som mottok strålende kritikker og en rekke priser. Diab har siden regissert episoder av Marvel-serien Moon Knight. Filmene hans Amira (2021), Clash (2016) og 678 Kairo har blitt vist under Arabiske Filmdager.