Mangler plakat

Miraklet i Milano

1 t. 41 min.
Drama
Du må velge kinosted for å se visninger.
Annonse

Gi din vurdering:

Anmeldelser

Loading...

Foreløpig har ingen anmeldt Miraklet i Milano
Antatt premiere: august 2014
Sjanger: Drama
Manus: Cesare Zavattini, Vittorio De Sica
Nasjonalitet: Italia
Språk: Italiensk
Produksjonsår: 1951
Distributør: Uavhengig distribusjon

En annerledes film fra den italienske neorealismens mester. Toto forlater barnehjemmet som en lykkelig ung mann, og leter etter arbeide i etterkrigs Milano. Han ender opp sammen med de hjemløse i en brakkeby utenfor byen, og inspirerer dem til å forskjønne omgivelsene sine. Når innbyggerne finner olje under arbeidet, og den sleske jordeieren vil ha dem bort, blir en magisk due sendt fra himmelen som hjelp. Sosialrealisme, mirakler og politirazzia i fin blanding. Her fins noe for enhver smak!

Helten i Miraklet i Milano er en glad og snill ung gutt ved navn Totó. Som spedbarn ble han funnet av gamle Lolotta i dennes kålåker, og hun tok seg omsorgsfullt av ham. Da hun døde, ble han overlatt til et barnehjem. Nå er han voksen og skal dra ut i verden. Han er bare oppfylt av varme og forståelse for alt og alle. I sitt overskudds-humør sier han "god dag" til den første og beste han møter utenfor barnehjemsporten. Da han ikke får noe svar, gjentar han sin vennlige hilsen, men mannen blir rasende og spør hva Totó egentlig mener. "Jo, jeg ønsker Dem bare en riktig god dag" svarer Totó smilende - og legger ut på landeveien der han slår seg sammen med andre som er like fattige som ham selv. De slår seg ned på en forblåst tomt i Milanos utkant, der de skaper seg sin egen utbryterby av gamle planker og skrapjern. Alt ånder fred og ro, til det en vakker dag begynner å sprute opp olje av marken.

Mirakelet i Milano handler om hva som skjer når makthaverene kommer i konflikt med den udelt godhjertede Totó, som ikke bare har sine venner i ryggen, men til og med en magisk due i hånden. Dette var den Vittorio de Sicas første film etter Sykkeltyvene, som hadde skaffet ham en Oscar selv om kategorien for "Beste utenlandske film" fremdeles ikke var påtenkt.

"Når denne filmen ble til, sto gode feer fadder" skrev den svenske filmkritikeren Stig Almqvist. Vittorio de Sica sa selv om filmen: "Kanskje er det nettopp fordi det ikke er sant i det virkelige livet at temaet om den harde og gjerrige rike mannen og den ydmyke og resignerte fattige mannen er så overrepresentert i skjønnlitteraturen. Kampen mellom fattig og rik virker ujevn, men den fattige kan utrette underverk av mot og list og triumferer alltid over den rike der han burde være dømt til å tape. Det er ofte kjærligheten som er hans motiv og stimulanse. Og godheten belønnes og ondskapen straffes. (...) Jeg følte meg lokket til å gjenskape den gamle fortellingen om den rike og den fattige mannen med det mest moderne av alle utrykksmiddel, filmen."

Cinemateket